7/07/2011

Afrikansk sötpotatissoppa!



I Östafrika, under fastemånaden Ramadan, så äts det mycket soppa. Det är ett vanligt sätt att bryta dagens fasta på & starta kvällens måltid. Denna soppa kan med fördel serveras som förrätt, men tänk på att inte hälla upp så mycket i skålarna i så fall, för denna soppa är väldigt mättande. Extra mumsigt blir det om man sätter en klick creme freiché i soppan (när man hällt upp den i skål), innan servering!


4-6 port

6 sötpotatisar
2 gula lökar
2 burkar kokosmjölk
1-2 msk färsk ingefära
4 dl vatten
Citronsaft
Grönsaksbuljong/Örtsalt (jag brukar använda den ekologiska lantbuljongen som säljs på naturapotek)
Ev. 2 burkar creme freiché


Så här mumsar du till det:


* Skala & hacka potatis & lök. Fräs i lite olja i en stor gryta (jag använder alltid gjutjärn).
* Riv ingefäran & tillsätt ingefäran, citron, vatten & grönsaksbuljong. Koka i ca 20 min eller tills grönsakerna är mjuka.
* Kör soppan slät med mixer.
* Tillsätt kokosmjölk & låt sjuda ett par min.


Tips!

På bilden har jag fuskat, men ett hembakat bröd till blir pricken över i:et! 



Inga kommentarer: